November 1-jével életbe lép az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér

Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ által működtetett Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) szolgáltatásai 2017. november 1-jétől bevezetésre kerülnek a kórházakban, a járó beteg- és a háziorvosi ellátást nyújtóknál, valamint a gyógyszertárakban.



Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) az egészségügyi szolgáltatók összekapcsolásával és a nekik létrehozott egységes kommunikációs tér biztosításával kiaknázza az e-egészségügyben rejlő lehetőségeket. Így az egészségügyi ellátók és ellátottak is szorosabb kapcsolatba kerülnek, leegyszerűsödik az ellátás folyamán keletkezett adatok és dokumentumok elérhetősége, biztosítottá válik az egészségügyi ágazat számára a rendelkezésre álló adatok egységes kezelése és hatékony elemzése, ami egyaránt segítség a betegnek és az orvosnak is.

 

A Térhez két portálfelület tartozik. Az állampolgárok a Lakossági Portálon keresztül érhetik el a releváns szolgáltatásokat (egészségügyi alapadatok, receptek, beutalók, kórtörténet és kapcsolódó leletek, ambuláns lapok, egyéb egészségügyi dokumentumok, önrendelkezés) a belépéshez ügyfélkapus belépési azonosítóra és érvényes TAJ azonosítószámra van szükség. Az Ágazati Portált kizárólag a szakmai felhasználók érhetik el, ők is csak a végzettségüknek és intézményi szerepkörükhöz rendelt jogosultságaiknak megfelelő tartalommal.

 

Elektronikus személyi igazolvánnyal történő azonosítás szükséges a belépéshez. A cél, hogy az orvos lehetőleg a saját információs rendszerét használja az EESZT-vel történő adatcsere során, amennyiben ezt mégsem tudja megtenni – például épp nincs a saját rendelői környezetében –, akkor az ágazati portál biztosítja számára a Tér szolgáltatásainak elérését (például e-recept, vagy e-beutaló megtekintése).


A rendszert az adatvédelmi szempontból a legmagasabb, 5-ös fokozatú biztonsági osztályba sorolták, és kialakí­tása során figyelembe vették az adatvédelmi hatóság ajánlásait. Az EESZT minden eseményt naplóz, rögzíti a felhasz­náló adatait, a hozzáférés idejét, típusát, sikerességét és az érintett egészségügyi dokumentumot. A betegek adataihoz tehát csak az arra jogosultak férhetnek hozzá, és ők is csak a szükséges mértékben, illetve mélységben. Informatikai biztonsági szempontból folyamatosan vizsgáltatják a rendszert, hogy bármilyen támadás elhárítható legyen.


A rendszerbe való hozzáféréshez az érintett egészségügyi dolgozóknak szükségük lesz elektronikus személyi igazolványra, hiszen e nélkül nem tudnak rácsatlakozni az informatikai rendszerre, ahol az összes betegadatot gyűjtik.


A Kormányhivatal a rendszer akadálymentes használhatósága érdekében közel 100 %-os arányban készítette el az EESZT használatára jogosultaknak az elektronikus személyi igazolványukat. Továbbá a rendszer használatához szükséges kártyaolvasók is mind kiosztásra kerültek, így a november elsejei indulás zökkenőmentesen fog zajlani.

 

(Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal)