Körültekintően vásároljunk!

Világszerte, így Magyarországon is egyre népszerűbb a „Black Friday”, azaz a „fekete péntek”, amikor a különböző kereskedelmi szereplők átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárlóknak. Ha azt szeretnénk, hogy a „fekete péntekről” ne a „fekete leves” jusson eszünkbe, érdemes megfogadni a fogyasztóvédelmi szakemberek tanácsait.




A tavalyi évben végzett felmérések szerint a hazai felnőtt lakosság 90 százaléka hallott már a Black Friday-ről, amely – ma már nálunk is – hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti. A statisztikai adatok alapján ezen a napon a legkeresettebbek akciós termékek a divatáru, a ruhák, cipők és az elektronikai eszközök. Egy magyar vásárló átlagosan mintegy 50 ezer forint körüli összeget költ el a fekete pénteken.


Az utóbbi években ugyanakkor egyre gyakoribb, hogy – elkerülve az akciós napokkal együtt járó vásárlói tömeget – interneten keresztül vásárolnak az fogyasztók. Különösen számukra lehetnek fontosak a fogyasztóvédelmi szakemberek által megfogalmazott alábbi információk, jó tanácsok.


Csak jól azonosítható webáruházból rendeljen! A karácsony előtti időszakban megszaporodnak azok a honlapok, amelyek jellemzően egyszerű felépítésűek, „bombasztikus” ajánlatokkal kecsegtetnek, ám valódi teljesítés helyett átverik a vásárlókat, akiktől csak a pénzt szeretnék beszedni.


Online vásárlás esetén – ha fogyasztó vállalkozástól vesz terméket – legkésőbb annak kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a vételtől. Elállás esetén a megvásárolt termék visszajuttatásának költsége a jogszabály alapján a fogyasztót terheli.


Amennyiben magánszemély magánszemélytől vásárol, a fogyasztóvédelmi rendelkezések nem érvényesek, így például az elállás vagy a szavatossági jogok sem.


Az irreálisan alacsony áron hirdetett terméket a kereskedőnek nem kötelessége odaadni. Az irreálisan olcsó ár feltüntetése téves rögzítésnek minősül, esetleg rendszerhiba következménye is lehet, ami árfeltüntetési hiba. A fogyasztó kérheti, de jogszabályra hivatkozva nem követelheti, hogy a hibásan feltüntetett áron kapja meg a terméket.


Amennyiben a webáruház fizetésként csak az előre utalás lehetőségét biztosítja, érdemes alaposan utána járni, kitől vásárol, illetve kinek a részére utalná a kifizetésre kerülő összeget. Egy oldal megbízhatóságával kapcsolatban különböző fórumokon is tájékozódhat. Amennyiben nem tudja egyértelműen beazonosítani az eladót, illetve mások kedvezőtlen tapasztalatokat fogalmaztak meg, érdemes megfontolni a vásárlást.


Nem magyarországi székhellyel rendelkező webáruházzal szemben felmerülő jogvita esetén (pl. hibás teljesítés, elállás érvényesítése), amennyiben a vállalkozás székhelye az EU valamely tagállamában, Norvégiában vagy Izlandon található, segítség kérhető az Európai Fogyasztói Központtól (info@magyarefk.hu, ITM-Európai Fogyasztói Központ 1011 Budapest, Iskola u. 13.). Ilyen esetekben az ún. online vitarendezési kapcsolattartó ponthoz (onlinevita@bkik.hu) is fordulhatunk, illetve felkereshetjük az online békéltető testület honlapját (http://ec.europa.eu/odr) is.


Mielőtt interneten vásárolna, érdemes elolvasni az itt található hasznos információkat is: 
http://mintawebaruhaz.fogyasztovedelem.kormany.hu



(Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal)