Januártól ingyenesen igényelhető a megújult személyazonosító igazolvány

 

 

A bevezetésre került új okmányt azok is igényelhetik, akiknek előző igazolványa még nem járt le. Látható adattartalma megegyezik a jelenlegi személyazonosító igazolvány adattartalmával. Az okmány tartalmazza a polgár nevét, születési helyét, születési idejét, állampolgárságát, anyja nevét, nemét, arcképmását, aláírását ( ha a 12. évet betöltötte ) a személyazonosító igazolványa érvényességi idejét, a személyazonosító   igazolványa okmányazonosítóját, a kiállításának idejét, valamint a kiállító hatóság nevét. Az állandó személyazonosító igazolvány 2016. január 1-től elektronikus adathordozó egységet, tároló elemet ( chip) is tartalmaz.

 

Az elektronikus tároló elem tartalmazza a polgár társadalombiztosítási azonosító jelét, adóazonosító jelét, valamint 12 életév betöltését követően opcionálisan tartalmazhatja a polgár ujjnyomatát is.

 

Az új személyazonosító igazolvány funkciói:


1.)   Az úti okmány funkció: komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait, hiszen a használatban lévő személyazonosító igazolványok által is gyakorolható utazási jogot magasabb technikai és biztonsági szinten valósítja meg. Ez a funkció nem váltja ki az útlevelet, de annak a biztonsági szintjére emeli a személyazonosító igazolványt, ezzel felhasználható az úgynevezett zsilipkapus beléptető rendszereknél is.

 

2.)   E-azonosítás kártyafunkció: Az új igazolvány kényelmes azonosítási szolgáltatásait a személyes illetve az elektronikus ügyintézés során egyaránt használhatjuk az okmány képes arra, hogy – amennyiben a polgár a személyazonosító igazolványához tartozó PIN kód megadásával ehhez hozzájárulását adja – az okmány elektronikus tároló eleméből az arra jogosult intézmény/szervezet a rendelkezésre bocsátott tanúsítvány segítségével képes legyen kiolvasni az állampolgár azon személyes adatait (így akár a TAJ és adóazonosító jelét is) amelyek megismerésére jogosult az adott ügyintézés során.

 

Ennek igénybevételéhez az intézménynek/szervezetnek tanúsítvánnyal rendelkező kártyaolvasó eszközzel kell rendelkeznie.  Otthoni használat esetében az állampolgárnak (a számítógép mellett) rendelkeznie kell megfelelő kontaktusmentes kártyaolvasóval. Az azonosítási funkció lehetővé teszi, hogy az állampolgár távolról, hálózati szolgáltatások felhasználásával kapcsolódjon közigazgatási rendszerekhez, elektronikusan azonosítsa magát és intézze ügyeit. 

 

3.)   E-aláírás funkció: alkalmas elektronikus dokumentum természetes személy általi, elektronikus aláírással történő aláírására. A magyar jogszabályok biztosítják, hogy egy elektronikusan aláírt elektronikus dokumentum ugyanolyan bizonyító erővel és hitelességgel rendelkező legyen, mint egy papír alapú kézzel aláírt irat.

 

Az elektronikus aláírás használata magában hordozza az alábbi előnyöket:

  • biztonságos
  • környezetkímélő
  • az elektronikusan aláírt iratok az EU-ban egységesített szabályozásnak köszönhetően nemzetközileg felhasználhatók

 

Az elektronikus aláírás funkció az állampolgár által szabadon választható díjmentes funkció, amelynek érvényessége a jogszabályban meghatározott 2 év. Lejárata után az okmány érvényességi idején belül az állampolgár okmánycsere nélkül kezdeményezheti aláíró tanúsítványának 2 éves megújítását. Az e-aláírás funkció bevezetésének fő célja – az okmány biztonságának növelése mellett az egyszerűbb és gyorsabb elektronikus ügyintézés lehetőségének megteremtése.

 

Bővebb információ megtalálható: http://www.kekkh.gov.hu/Eszemelyi honlapon.


A kormányablak ügyfélforgalma az ingyenessé váló eljárások miatt megnövekedett, az új okmány 2016. január 1-től igényelhető illetékmentesen, január 12-ig 70 polgár igényelte.

 

A jánoshalmi kormányablak első heti ügyfélforgalma a decemberi hónap első hetéhez viszonyítva a körülbelül 30 %-kal nőtt, az új igazolványt 50 %-kal többen igényelték.

 

Várjuk Tisztelt Ügyfeleinket a kormányablakban:

 

 

Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal

Jánoshalmi Járási Hivatala

KORMÁNYABLAK

 6440 Jánoshalma, Béke tér 1.

kormanyablak.janoshalma@bacsjaras.gov.hu

77/795-217    77/795-290    77/795-291   77/795-294    fax: 77/999-621

 

Ügyfélfogadási idő:

hétfő: 7.00-17.00

kedd: 8.00-12.00

szerda: 8.00-16.00

csütörtök: 8.00-18.00

péntek: 8.00-12.00