Nem érkezik meg a neten rendelt, ki is fizetett termék, a külföldön vásárolt műszaki cikkel kapcsolatban minőségi kifogás merül fel, vagy nem csatoltak hozzá magyar nyelvű használati útmutatót – ha valaki ilyen problémát uniós országból származó webáruházból történő vásárlás során tapasztal és az értékesítővel nem tudja a vitás helyzetet rendezni, érdemi és ingyenes segítségért fordulhat az Európai Fogyasztói Központhoz.
Az Európai Unió valamennyi tagállamában, valamint Izlandon és Norvégiában működnek a nemzeti Európai Fogyasztói Központok, amelyek együtt alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát. Magyarországon az Innovációs és Technológiai Minisztérium keretében működik a nemzeti Központ, amely közel 6,7 millió forint értékben érvényesítette sikeresen a magyar és európai fogyasztók online vásárlással kapcsolatos, határon átnyúló panaszait 2018-ban.
Tapasztalataik szerint a külföldi (EU-n belüli országból, Izlandról vagy Norvégiából történő) vásárlások során gyakran előforduló problémák és fontos tudnivalók az alábbiak:
- A webáruházban vásárolt termék meghibásodása esetén fogyasztói jogok érvényesítése nehézségekbe ütközhet, és a személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek, hiszen ezeknek a cégeknek Magyarországon jellemzően nincs ügyfélszolgálata.
- Hibás termék esetén a fogyasztói jogok tartalma (kijavítás-kicserélés-árleszállítás-pénzvisszatérítés) más EU-s országbeli kereskedőtől történő vásárlás esetén alapvetően megegyezik a magyar szabályokkal, de az igényérvényesítési határidő, a hiba okával kapcsolatos bizonyítási teher országonként eltérhet. Emellett a hazánkban alkalmazandó, a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás (garancia) fogalma más országokban nem ismert.
- A külföldön vagy külföldi webáruházban vásárolt termék esetén sokszor a magyar nyelvű használati útmutató vagy magyar nyelvű menürendszer is hiányzik, emellett az is előfordulhat, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a magyar műszaki szabványoknak, így a termék nem használható. Ennek megelőzése érdekében célszerű előzetesen tájékozódni az eladónál.
- Az adott termékmárka gyártójának magyarországi szervizhálózata a legtöbb esetben nem vállalja a külföldön vásárolt termék ingyenes kijavítását, hiszen nem állnak szerződéses kapcsolatban a külföldi eladóval. Ez azt jelenti, hogy a terméket kijavítás vagy kicserélés érdekében külföldre kell a gyártó által kijelölt szerviznek vagy az eladó részére (célszerű a csomag nyomon követésével) visszaküldeni, amelynek magas költségét jellemzően a fogyasztónak kell megelőlegeznie, aki az eladó döntéséig lényegében kiszolgáltatott helyzetbe kerül (se termék, se pénz). Továbbá ha mégis egy, az eladóval kapcsolatban nem álló szerviz „hozzányúl” a termékhez, elképzelhető, hogy a külföldi eladó utóbb jogellenes behatás miatt visszautasítja a fogyasztó akár jogos igényét is.
Bővebb információ a https://fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon érhető el, ahol az Európai Fogyasztói Központ elérhetőségeit is megtalálja!