Ügyféltájékoztatás

Hol és hogyan kell igényelni az anyasági támogatást?

 

Az anyasági támogatás iránti igényt a szülést követő hat hónapon belül a lakóhely szerint illetékes vármegyeszékhely szerinti járási hivatalnál, vagy ha az igénylő munkahelyén működik családtámogatási kifizetőhely, akkor a kifizetőhelynél lehet benyújtani írásban, az erre szolgáló „Kérelem anyasági támogatás megállapítására" formanyomtatvány kitöltésével, és a nyomtatvány kitöltési útmutatójában szereplő iratok bemutatásával, vagy másolatuk csatolásával.

A formanyomtatvány beszerezhető hivatalunk ügyfélszolgálatánál, illetve letölthető a Magyar Államkincstár Családtámogatási szakmai honlapjáról.
Az igényt a lakóhely szerinti illetékes vármegyeszékhely szerinti járási hivatalhoz postai úton eljuttatva lehet benyújtani, vagy személyesen az ügyfélszolgálatokon, valamint a kérelmező munkahelyén működő társadalombiztosítási kifizetőhelyen is.

 

 

Mit kell az igénybejelentéshez mellékelni?


  • az igénylő természetes személyazonosító adataira vonatkozóan: érvényes személyi igazolvány, személyazonosító igazolvány, kártyatípusú gépjárművezetői engedély vagy útlevél másolatát;

 

  • halva született gyermek esetén a halvaszületés tényét bizonyító okirat eredeti példányát;

 

  • a várandósgondozást végző szülész-nőgyógyász szakorvos, szülésznő vagy védőnő igazolását arról, hogy a szülő nő várandóssága alatt legalább négy alkalommal - koraszülés esetén legalább egyszer - várandósgondozáson részt vett. Az igazolás másolati példánya is elfogadható. (Amennyiben a szülő nő hitelt érdemlően igazolja, hogy várandóssága időtartama alatt megszakítás nélkül legalább 5 hónapig egybefüggően külföldön tartózkodott, úgy az igazolást nem kell az igényhez mellékelni.);

 

  • ha az anya a támogatás felvételét megelőzően meghalt, az anya halotti anyakönyvi kivonatának másolatát;

 

  • örökbefogadó szülő igénylése esetén - az örökbefogadást engedélyező jogerős határozat másolatát;

 

  • gyám igénylése esetén - a gyámhatóság jogerős határozatának másolatát arról, hogy a gyermek a gyám gondozásába került.



Hol és hogyan kell igényelni a GYES-t?


A GYES iránti igényt a lakóhely szerint illetékes vármegyeszékhely szerinti járási hivatal ügyfél- szolgálatán, vagy – nagyszülő kivételével – amennyiben az igénylő munkahelyén működik családtámogatási kifizetőhely, akkor a kifizetőhelynél lehet benyújtani az erre szolgáló „Kérelem gyermekgondozást segítő ellátás megállapítására" formanyomtatvány kitöltésével, és a forma- nyomtatvány kitöltési útmutatójában szereplő iratok csatolásával.

Nagyszülő a gyermekgondozást segítő ellátást a „Kérelem gyermekgondozást segítő ellátás megállapítására" és a "Nyilatkozat a nagyszülői gyermekgondozást segítő ellátás meg- állapításához" formanyomtatványok kitöltésével és a kitöltési útmutatóban szereplő iratok csatolásával igényelheti.

A formanyomtatvány beszerezhető hivatalunk ügyfélszolgálatánál, illetve letölthető a Magyar Államkincstár Családtámogatási szakmai honlapjáról.
Az igényt a lakóhely szerint illetékes vármegyeszékhely szerinti járási hivatalhoz postai úton eljuttatva lehet benyújtani, vagy személyesen az ügyfélszolgálaton, valamint a kérelmező munkahelyén működő társadalombiztosítási kifizetőhelyen is.

 

 

Van-e lehetőség, hogy egyidejűleg az egyik szülő GYES-t, a másik szülő pedig csecsemő- gondozási díjat vagy GYED-et kapjon?

 

Ha a szülők a közös háztartásban élő gyermek(ek) után egyidejűleg jogosultak lennének csecsemőgondozási díjra, GYED-re és GYES-re is, ellátást választásuk szerint csak egy jogcímen és csak az egyik szülő részére lehet megállapítani. Ha pl. a családban van egy 2 és fél éves gyermek és egy újszülött, egyidejűleg az édesapa nem részesülhet GYES-ben, ha az édesanya az újszülött után csecsemőgondozási díjat vesz igénybe.

 

 

Hol és hogyan kell igényelni a gyermeknevelési támogatást (GYET-et)?

 

A GYET iránti igényt a lakóhely szerint vármegyeszékhely szerinti járási hivatalnál lehet benyújtani írásban, az erre szolgáló „Kérelem gyermeknevelési támogatás megállapítására" forma- nyomtatvány kitöltésével és a formanyomtatvány kitöltési útmutatójában szereplő iratok csatolásával.

A formanyomtatvány beszerezhető hivatalunk ügyfélszolgálatánál, illetve letölthető a Magyar Államkincstár Családtámogatási szakmai honlapjáról.
Az igényt a lakóhely szerinti illetékes vármegyeszékhely szerinti járási hivatalhoz postai úton eljuttatva lehet benyújtani, vagy személyesen az ügyfélszolgálatokon, valamint a kérelmező munkahelyén működő társadalombiztosítási kifizetőhelyen is. 

 

 

Ha a GYET-ben részesülő szülő a folyósítás ideje alatt újabb gyermeket szül, érinti-e ez a GYET-re való jogosultságát?


Ha GYET folyósításának időtartama alatt a jogosult újabb gyermeket szül, vagy a háztartásába a 3. életévét még be nem töltött kiskorú kerül, ezt a tényt be kell jelenteni, mert ez a GYET-re való jogosultságot megszüntető körülmény. Ugyanakkor megigényelheti a GYES-t.

 

 

Hol és hogyan kell igényelni a fogyatékossági támogatást


A fogyatékossági támogatás iránti igényt a lakóhely szerint illetékes vármegyeszékhely szerinti járási hivatalnál lehet benyújtani írásban, az erre szolgáló „Kérelem fogyatékossági támogatás megállapítására" formanyomtatvány kitöltésével.
A formanyomtatvány beszerezhető hivatalunk ügyfélszolgálatánál, illetve letölthető a Magyar Államkincstár Családtámogatási szakmai honlapjáról.
Az igényt a lakóhely szerinti illetékes vármegyeszékhely szerinti járási hivatalhoz postai úton eljuttatva lehet benyújtani, vagy személyesen az ügyfélszolgálatokon, valamint a kérelmező munkahelyén működő társadalombiztosítási kifizetőhelyen is.  

 

 

Ki dönti el, hogy valaki súlyosan fogyatékos-e vagy sem?

 

A Kormányhivatal a háziorvos által kitöltött orvosi beutaló, valamint a beküldött orvosi dokumentációk megküldésével megkeresi a rehabilitációs szakigazgatási szerv orvosszakértői bizottságát. A szakértői bizottság végzi el a minősítést, és ad szakvéleményt arról, hogy az igénylő súlyos fogyatékosnak minősül, vagy sem. A szakértői bizottság szakvéleményében írtak kötik az igazgatóságokat, tehát annak alapján kötelesek dönteni az igény elbírálása során, azzal ellentétes, vagy eltérő tartalmú határozatot nem hozhatnak. A szakértői bizottság elsősorban a megküldött iratok alapján alakítja ki véleményét. Amennyiben az nem alkalmas a minősítés elvégzésére, a szakértői bizottság a támogatást igénylőt a fogyatékosság jellegének megfelelő szakvizsgálatra utalja be, illetve felhívhatja a bizottság előtti személyes megjelenésre.

 

További információk a Magyar Államkincstár Családtámogatási szakmai honlapjának Gyakori kérdések menüpontjában találhatók.



Elektronikus ügyintézés


Amennyiben elektronikusan szeretne ügyet indítani rendelkeznie kell Ügyfélkapus regisztrációval (további információk az Ügyfélkapuról) és az Ügyfélkapun keresztül be kell jelentkeznie a Magyar Államkincstár Családtámogatási szakmai eÜgyfél portáljára.