Az egyéni vállalkozók és az ügyfelek jogi képviselői számára is kötelező az elektronikus ügyintézés
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény alapján az egyéni vállalkozók kötelesek ügyeiket elektronikusan intézni, így a kötelező hatósági ellenőrzés is elektronikusan történik.
Az egyéni vállalkozóknak, hivatalos elérhetőségként kötelező a Kormány által biztosított tárhelyek közül a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás (a továbbiakban: KÜNY) használata.
A KÜNY regisztrációhoz tartozó ügyfélkapus tárhely bármelyik Kormányablakban, Okmányirodában, NAV ügyfélszolgálaton személyesen, vagy új típusú elektronikus személyazonosító igazolvánnyal on-line megnyitható, de e-mail cím minden esetben szükséges hozzá.
Az egyéni vállalkozó tevékenységének megkezdése előtt a http://www.ksh.hu/ovtj_menu oldalon az ÖVTJ’18 tartalomra kattintva tájékozódhat, hogy milyen tevékenységeket lehet végezni. Ezen az oldalon kiválaszthatja, hogy a végezni kívánt tevékenységhez mely (6 számjegyű) ÖVTJ kódot szükséges felvennie.
Az egyéni vállalkozással kapcsolatosan a https://www.nyilvantarto.hu/hu/evig internetes elérhetőségen is tájékozódhat, valamint az ingyenesen hívható 1818-as Kormányzati Ügyfélvonal telefonos elérhetőségén is.
Fontos, hogy a vállalkozás megindítását megelőzően arról is tájékozódjon, hogy az adott tevékenység végzéséhez milyen szakképzettség, bejelentés, engedély szükséges. Erről pontos tájékoztatást kaphat bármelyik Kormányablakban, Okmányirodában személyesen, vagy telefonon.
Az adózási nem kiválasztásához hasznos lehet könyvelővel, vagy más adózási ismeretekkel rendelkező szakemberrel egyeztetni, hogy mely adózási forma a legmegfelelőbb az adott vállalkozási tevékenység folytatása során.
A vállalkozás megkezdését, vagy a már meglévő vállalkozás adataiban történő változás bejelentését követően a székhely szerint illetékes Kormányablak hatósági ellenőrzést végez. Ennek során megvizsgálja a hatóság, hogy az egyéni vállalkozó rendelkezik-e a tevékenység végzéséhez szükséges szakképzettséggel (saját maga, vagy határozatlan idejű szerződéssel foglalkoztatott alkalmazottja), megtette-e a kötelező bejelentést, rendelkezik-e a szükséges engedéllyel, valamint a székhelyet, telephelyet jogszerűen használja-e.
Nagyon fontos, hogy minden egyéni vállalkozó folyamatosan figyelje az ügyfélkapuját, (KÜNY tárhelyét), mert minden iratot, hiánypótlást kizárólag azon keresztül küldenek ki számára a hivatalok, s ha az egyéni vállalkozó nem nyújtja be a szükséges igazolásokat, dokumentumokat, nyilatkozatokat a felszólításban megjelölt határidőig, akkor az ellenőrzés lezárását követően megszüntetésre kerül a vállalkozása, vagy az a tevékenység, melynek jogszerű végzését nem igazolta.
Ha a vállalkozás székhelye a Bácsalmási Járási Hivatal illetékességi területén van (Bácsalmás, Bácsszőlős, Bácsbokod, Bácsborsód, Csikéria, Katymár, Kunbaja, Madaras, Mátételke, Tataháza települések esetében), akkor a bácsalmási Kormányablak az eljáró hatóság.
Az e-Papír egy ingyenes, telepítést nem igénylő, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, mely elektronikus úton köti össze az ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel.
Az egyéni vállalkozók is ezen keresztül érik el a Bácsalmási Járási Hivatal Kormányablak Osztályát, ezen keresztül küldhetik meg dokumentumaikat.
Az alkalmazás elérési útja: https://epapir.gov.hu
Az E-papír használatáról részletes tájékoztatást találhatnak az alábbi elérhetőségen: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/dokumentumok/epapir_felhasznalo_kezikonyv.pdf
Az egyéni vállalkozóknak tehát folyamatosan ellenőrizniük kell ügyfélkapus tárhelyüket!
Kérdéseikkel személyesen is kereshetik a Kormányablak Osztály munkatársait.
(Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal)